Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...
DAGEN
23/11-2007 11:05
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – møde med STA
Ole Strandberg – fagblad
 
FRA MEDIER

Danica White-kaptajn vred på Søfartsstyrelsen
Danica White kaptajn Niels Hentze Nielsen mener, at han er blevet taget ved næsen af Søfartsstyrelsen. Han siger, at Søfartsstyrelsen nu nærmest opfører sig som en anklagemyndighed."Jeg føler mig rent ud sagt taget i røven af Søfartsstyrelsen." Det siger Niels Hentze Nielsen, der var kaptajn på det danske skib Danica White, som blev kapret i juni ud for Somalias kyst. "Jeg blev af Søfartsstyrelsen spurgt, om jeg ville medvirke til en rapport om kapringen, og det sagde jeg ja til, fordi jeg gerne ville have sagen belyst, men nu er det endt ikke i anbefalinger men i anklager, og så føler jeg mig ærligt talt snydt," Niels Hentze Nielsen. Søfartsstyrelsens rapport, der blev offentliggjort i går, kritiserer blandt andet Niels Hentze Nielsen for ikke at have sørget for behørigt udkig forud for kapringen, og for ikke at have kunnet finde ud af at betjene piratalarmen.
Maritime Danmark, 22/11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=729
 
Maersk Line sejler i modvind
Den økonomiske nedtur i USA, skyhøje oliepriser og en lav dollar gør det svært for topchef Eivind Kolding at få A.P. Møller-Mærsks problemfyldte containerrederi Maersk Line til at give tilfredsstillende resultater allerede i 2009, som Kolding ellers havde håbet. "Maersk Line skal nok få forbedret resultatet i de kommende år, men det bliver svært at nå et tilfredsstillende niveau i 2009, specielt hvis den amerikanske økonomi går hen og udvikler sig fladt," siger Dan Togo Jensen.
Børsen, 23/11
 
Mols-Linien bedre end ventet
Mols-Linien realiserede i årets første tre kvartaler af 2007 et samlet resultat før tonnageskat, som er bedre end i den tilsvarende periode i 2006 - og bedre end forventet for perioden. Trafikudviklingen har i årets første ni måneder været negativ, men rederiet har mærket en bedring i tredje kvartal, og ser fremgangen fortsætte. Samtidigt er det blevet meldt ud at rederiet får ny storaktionær, idet Scandlines har solgt sin aktiepost på 30 pct. til Clipper Group.
Børsen, 23/11, EPN.dk, 23/11, http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1179700.ece
 
Søfartsstyrelsen: Ny Teknisk Forskrift om sygdomsbehandling på skibe
Pr 1. december 2007 træder den nye Teknisk Forskrift om undersøgelser, sygdomsbehandling og skibsmedicin, kap. A IX B, i kraft. Se mere om de nye regler på styrelsens hjemmeside: http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw951.asp
 
 
Uddrag af Søfart, nr 47, 23. november

Combi Lift øger med fire
K/S Combi Lift Korsør, der har J. Poulsen Shipping som dansk partner og operatør, har udsigt til at få yderligere fire heavylift-nybygninger ind i flåden. Det gælder en ny serie bestilt af Combi Lifts tyske partner fra rederiet Harren & Partner. Kommer ordren endeligt i stand, skal skibene bygges i Kina.
Pirat-alarmsystem plaget af fejl og organisatoriske huller
Fejlalarmer og manglende opdatering af oplysninger fra rederier til Søværnets Operative Kommando er stadig blandt de problemer, som plager overfaldsalarm-systemet – populært kaldet pirat-alarmen og officielt kaldet SSAS (Ship Security Alarm System). Den høje fejlprocent, der ligger på 30, kan skyldes, at rederier og skibe stadigvæk venter på den skriftlige vejledning til systemet. Pirat-alarmen på »Danica White« blev ved kapringen 1. juni sandsynligvis fejlbetjent. Alarmen om bord virkede ved test både før og efter kapringen.
Markant vækst hos BBL
BBL Denmark i Svendborg er i fuld gang med at øge aktiviteterne betydeligt i takt med det vækstprogram, modeselskabet i England har sat i gang. En decideret operatørvirksomhed er således etableret, mens den tekniske organisation samtidig udbygges kraftigt. -Der er alvorligt tryk på med masser af nye skibe, og vi er bl.a. i fuld gang med at søge en række nye folk, siger Thomas Schultz, adm. direktør.
Større tonnage til Venus
Rederiet Venus og Shipping.dk er gået op i størrelse med det seneste fælles indkøb. De to rederier har således købt general cargoskibet »Mosa«, som overtages fra det tyske rederi Shipcom Bereederung i midten af december. Ved den lejlighed får nyindkøbet navnet »Dan Supporter«. Skibet er bygget i 1987 på J.J. Sietas i Hamburg og er på ca. 3.200 t.dv.  
Innovative maskinmestre på Færøerne
Tre maskinmestre har taget nogle kendte produkter og sat dem sammen i et nyt patentanmeldt system, der kan fjerne olie fra vand. Dermed mener de at kunne gøre arbejdet lettere for mange sejlende maskinmestre, når der skal lænses fra maskinrummet. En prototype på opfindelsen blev præsenteret forleden i Thorshavn.
Mestersucces for MARTEC og RAL
RAL og MARTEC arrangerede i fællesskab "åbent skib" på »Nuka Arctica« forleden for at præsentere uddannelses- og jobmuligheder for maskinmestre. Det blev et tilløbsstykke – for ikke at bruge rederiets driftschef Jens Boyes eget ord, kæmpesucces. Godt 70 besøgende blev trukket med ned om bord og udover folk fra besætningen måtte RAL bruge fem mand fra Skibsdriftsafdelingen til at forklare om skibet, maskinen og rederibranchen i øvrigt.
Dansk forurenings-ekspert til Sortehavet
Danmark har efterkommet en anmodning fra Ukraine om assistance i forbindelse med miljøkatastrofen i Sortehavet, hvor et russisk tankskib forliste med omfattende olieforurening til følge. Orlogskaptajn Carsten Rasmussen skal lede det eksperthold, som EU har sendt til området.
APM Terminals i Portsmouth
APM Terminals nye containerterminal i Portsmouth i Virginia i USA er på mange måder imponerende. Den har formået at kombinere moderne teknologi, automatik og miljøvenlighed, så både terminaloperatør, fagforening og en lokal miljøorganisation er tilfredse. Samtidig har den stor betydning for den lokale økonomi og infrastruktur, så den rekordstore private investering på ca. 500 mio. USD er taget imod med kyshånd af såvel by som stat.
 
Valutakurser
100 USD = 516,29 DKK
100 Euro = 758,54 DKK
Danske Bank, 16/11, http://www.danskebank.dk/

Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 182 (+10)
APM A-aktie: 59.300 (+1700)
APM B-aktie: 60.200 (+2000)
D/S Norden: 480,50 (+15)
DFDS: 750 (+10)
Mols-Linien: 809 (-26)
Børsen, 23/11
 



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX